Folkemøde 2024

Venstre på Folkemødet: Ost og avocado, debat uden afbrydelser og minister i faglig kamp

Minister Morten Dahlin var mere ihærdig end grundig. Foto: Rune Fogh

13. juni 2024 kl. 17:58

Klimaquiz, højskolesange, en tårnhøj gruppeformand og en minister på hårdt, fysisk arbejde var blandt de ingredienser, der gjorde første dag på Folkemødet til en mindeværdig dag for de mange, der slog vejen forbi Venstres have eller oplevede Venstres politikere i aktion rundt omkring på Folkemødet.

Hvad belaster egentlig klimaet mest? En avocado- eller en ostemad?

Det fik vi opklaret på Folkemødets første dag i en quiz med flere overraskende svar, og førnævnte vender vi tilbage til senere.

For som var det en slags drilleri fra vejrguderne, startede dagen med lidt dryp fra oven, inden solen brød frem og strålede over klippeøen Bornholm.

Forude venter tre dages hyldest til den demokratiske samtale, som dansk politik er så særligt kendetegnet ved. Optakten til årets folkemøde har ellers været mærket af en bekymring for afbrydelser og demonstrationer under Folkemødets debatter.

"Folkemødet er skabt i kærlighed til den særligt danske debatkultur, hvor vi sætter en ære i at lytte til og ikke afbryde hinanden. Det er lige i Bertel Haarders ånd, og I ved jo nok, at Bertel var med til at stifte Folkemødet", sagde Peter Juel-Jensen, forsvarsordfører - og bornholmer - da han og gruppeformand Lars Chr. Lilleholt åbnede Venstres Have torsdag formiddag.

Peter Juel-Jensen fortsatte:

"Det er helt modsat i Sverige, hvor man ikke kan stå ved siden af hinanden i en debat, fordi nogle partier ikke vil debattere med særligt ét parti".

Tonen var dermed slået lidt alvorligt an, men stemningen var nu god fra første minut, hvor især flere morede sig over, at scenen vist ikke var bygget efter målene på Venstres over to meter høje gruppeformand.

Gruppeformand Lars Chr. Lilleholt rager ikke mindre end 203 centimeter op i luften. Foto: Thomas Schønning

Hit med højskolesangen og en minister på glatis

Højere til loftet var der, da huspianist Henrik Krogsgaard spillede op til fællessang og quiz. Eftermiddagen stod nemlig på 'Hit med højskolesangen', hvor der blev ligeligt quizzet og sunget fra højskolesangbogen.

For hvilken julemelodi er det egentlig Johannes Møllehave har skrevet i Højskolesangbogen?

"Last Christmas!", lød det fra en kæk kulturordfører i form af Jan E. Jørgensen, hvilket udløste en fyreseddel fra en leende dommer Krogsgaard.

Der blev skrålet med i Venstres have. Foto: Thomas Schønning

Sammen med Bertel Haarder løb han med sejren og håneretten over Anni Matthiesen og Lisbeth Trinskjær, formand for Folkehøjskolernes Forening, der udgjorde det andet hold.

En mand, der også måtte indkassere et par nederlag, var ministeren med det lille ministerium og den lange titel, nemlig minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde, Morten Dahlin.

For at sætte fokus på manglen på faglærte, blev han, SF-formand Pia Olsen Dyhr og DD-formand Inger Støjberg udfordret i en række discipliner, herunder madlavning og elinstallation.

Og her var der plads til forbedring for ministeren.

"Solen er vist ikke helt stået op over Gudhjem på den mad der. Men vi lader ham gå videre, for vi mangler jo arbejdskraften", lød det tørt fra dommerpanelet, da ministeren præsenterede sit bud på den bornholmske klassiker i første runde.

"Jeg gik mest efter at blive først", erkendte Dahlin, der ellers understregede, at han med glæde ville sætte tænderne i sin egen kreation. Den var dog svær at se for tilskuerne, da scenen godt nok have de rigtige mål i bredden, men ikke i dybden.

Ost eller avocado?

Så skal vi have afgjort det store klimaspørgsmål fra indledningen. Klimaordfører Linea Søgaard-Lidell havde nemlig inviteret til klimaquiz om de små og store valg, vi tager i hverdagen.

Klimaordfører Linea Søgaard-Lidell quizzede tilskuerne i daglige klimavalg.

Og modsat hvad mange af de tilstedeværende tilskuere gættede på, så belaster ostemaden klart mere end avocadoen. Endda selv hvis den grønne frugt er transporteret hele vejen fra Sydamerika, omtrent 16 timer skråt op over.

Så fik vi det på plads.

Dernæst blev der spurgt, hvad for noget tøj, der er mest bæredygtigt, og svaret var klart:

"Det, du har tænkt dig at bruge mest. Om din trøje er genbrug eller produceret bæredygtigt, så handler det om, hvor mange gange du har tænkt dig at bruge den. Så køb noget, du bliver glad for, og giv det videre, når du ikke vil bruge det mere", lød det fra Marie Busck fra Dansk Mode og Textil.

Uber tilbage?

I Venstres have havde Sara Bro, der er kendt fra radioprogrammet ’Sara og Monopolet’, inviteret et panel af Jan E. Jørgensen, Rasmus Jarlov og Pernille Vermund til at diskutere dilemmaer.

Jan E. Jørgensen var i hopla på Venstres scene. Foto: Thomas Schønning

Da emnet faldt på, hvordan man løser udfordringerne med infrastruktur i landdistrikterne, var der stor enighed blandt de tre politikere om, at Uber kunne være en del af løsningen.

Det høstede store grin, da Jan E. Jørgensen stilfærdigt mindede tilhørerne om, at det jo var Liberal Alliances Ole Birk Olesen, der som transportminister indførte loven, der gjorde Uber ulovlig.

Det anerkendte Pernille Vermund, også fra LA, og hun opfordrede derfor de tilhørende til at stemme på et blåt parti ved det kommende folketingsvalg, så man kan få kørselstjenesten tilbage til Danmark.

Dermed startede vi med en smule alvor og sluttede med et smil og en blå opfordring på første dag.

De næste par dage venter masser af flere spændende debatter, fællessange og fine arrangementer på Bornholm.

Du kan læse mere om programmet i Venstres have her.

Nyhedsbrev fra Venstre

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder om Venstre.

Næste