Arbejdsmarked

Ekspertgruppe lancerer anbefaling til fremtidens beskæftigelsesindsats

Af Morten Dahlin, minister for by, land og kirke, og Kim Valentin, beskæftigelsesordfører

24. juni 2024 kl. 14:39

I 2022 gik Venstre til valg på at reformere jobcentrene og forbedre den aktive beskæftigelsesindsats med borgeren i centrum. I dag har ekspertgruppen - som vi fik nedsat efter valget - præsenteret sine anbefalinger, der fokuserer på større frihed, forenkling og værdighed.

Med forslagene er det muligt at finde besparelser på op til tre milliarder kroner, som også var det mål, Venstre præsenterede i valgkampen i 2022. I Venstre sætter vi pris på ekspertgruppens arbejde, som danner et godt grundlag for at få effektiviseret og forbedret beskæftigelsessystemet.

For Venstre er det afgørende, at en kommende reform af beskæftigelsesindsatsen skal forbedre og sikre en mere effektiv anvendelse af ressourcerne, mens der også skal opbygges en større tilfredshed hos borgerne. Vi arbejder for at fremme en mere strømlinet, mere fri og mindre bureaukratisk beskæftigelsesindsats, som vil være til gavn for både Danmark og den enkelte borger.

I Danmark er en stor del af de arbejdsdygtige allerede i arbejde, og dette skal fremtidens indsats fortsat understøtte. For det er vigtigt, at alle, der kan, skal deltage i arbejdsfællesskabet. Derfor skal der være håndfaste regler, der opfordrer til aktiv beskæftigelse. Samtidigt skal borgeren mødes at et meget mere gennemskueligt system, der giver frihed til sund fornuft. For at opnå dette skal vi skabe en mere effektiv organisering, hvor bureaukratiet bekæmpes. Dette bliver grundlaget for Venstres tilgang i det videre politiske arbejde med fremtidens beskæftigelsesindsats.

Regeringen har endnu ikke lagt sig fast på de endelige reformer, og vi sørger for, at der vil være mulighed for at få indspark fra Venstres bagland og andre interessenter efter sommer. Vi sender også rapporten i høring, så vi kan få endnu flere værdifulde indspark udefra til det kommende arbejde med en beskæftigelsesreform.

Du kan læse ekspertgruppens anbefalinger her: Fremtidens beskæftigelsesindsats.