Retspolitik

Det er på tide med en langt hårdere kurs overfor kriminelle

Af Troels Lund Poulsen, Venstres formand og Preben Bang Henriksen, retsordfører

16. august 2024 kl. 12:46

Vi har været for blødsødne overfor kriminelle, der grundlæggende ikke har respekt for vores samfund og den tillid, der binder det sammen. Det hverken kan eller skal vi acceptere. Vi skal gå hårdere til de kriminelle. Venstre ønsker at straffe både de brutale voldsmænd og bandekriminelle samt de kyniske økonomisk kriminelle langt højere.

Lige nu er vi vidne til en rå bandekrig med grov vold og drab, der udfordrer trygheden. Det er afgørende, at Politiet har de nødvendige værktøjer og ressourcer i kampen mod banderne og de helt unge svenskere, der hentes over Øresund til at begå dybt alvorlig, personfarlig kriminalitet. Vi har adskillige gange strammet grebet om banderne. Det skal vi fortsat gøre, og hvis politiet har brug for yderligere beføjelser i indsatsen, er vi klar til at levere dem.

Men det er ikke kun bandekrige, der udfordrer vores tryghed og retsfølelse. Vi ser en række eksempler på, at grove voldsforbrydere idømmes straffe, der slet ikke står mål med voldens karakter og alvor. Når voldsomt grove overfald straffes med få måneders fængsel, alt imens at offeret i årevis eller på livstid vil være mærket af overfaldet, så udfordrer det retsfølelsen på det groveste.

Der skal sættes konsekvent ind, og vi skal sikre, at de kriminelle bliver hårdt ramt. Derfor ønsker vi en strafreform, der indeholder langt hårdere straffe for grov og gentagen vold.

Før sommerferien udstillede dokumentaren ’Den Sorte Svane’, hvordan økonomisk kriminelle kynisk beriger sig selv på fællesskabets bekostning uden nogen som helst frygt for at blive afsløret. Når de kører rundt i store biler finansieret af snyd og svindel, griner de resten af samfundet lige op i ansigtet.

Også den økonomiske kriminalitet skal have hårdere konsekvenser. Ved omfattende økonomisk kriminalitet skal de skyldige være med til at betale for udgifterne til politiets opklaring af forbrydelsen. De er trods alt nærmere til at betale for opklaringen af deres egen kriminalitet end lovlydige skatteborgere.  Det er blot ét blandt en række forslag, vi i Venstre vil præsentere for at styrke indsatsen mod økonomisk kriminalitet.

Længere straffe til de kriminelle vil kræve flere pladser i vores fængsler, der allerede er hårdt presset på kapaciteten. Det kan derfor ikke nytte noget at gå hårdere til forbryderne uden også at sørge for, at rammerne og personalet til at håndtere dem er på plads. Dét vil Venstre finde pengene til at sikre i en strafreform, samtidig med at vi hæver straffene. Det må ikke være kapaciteten i fængslerne, der dikterer, hvilken retspolitik der føres i Danmark.

Samlet set kalder tiden på en solid strafreform, som styrker både politi og kriminalforsorgen, og som slår langt hårdere ned på forbryderne. Venstre er klar til at sætte handling bag ordene, og en strafreform er det rigtige sted at starte.

Nyhedsbrev fra Venstre

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder om Venstre.

Næste