Retspolitik

Efter flere års Venstre-kamp er der nu taget et afgørende skridt mod at bryde Kammeradvokatens monopol

Af Preben Bang Henriksen, retsordfører

26. juni 2024 kl. 09:12

Regeringen tager nu endnu et skridt mod at gøre op med Kammeradvokatens monopol på at føre juridiske sager for staten. I mere end 12 år har vi i Venstre - uden stor opbakning fra andre partier - kæmpet benhårdt for, at vi kunne sløjfe monopolet, og det har unægtelig været et langt sejt træk, og derfor er det en kæmpe forløsning, at arbejdet nu synes at bære frugt.

Regeringen har nu varslet, at man snarest vil nedsætte en ekspertgruppe, der skal vurdere, hvordan man kan udbyde de mange advokatopgaver, der ikke længere automatisk skal tilfalde Kammeradvokaten.

Siden 1936 har man i Danmark overladt statens juridiske sager til Advokatfirmaet Poul Schmith, der som Kammeradvokat dermed har haft monopol på opgaverne.

Staten er den ubetinget største indkøber af juridiske tjenesteydelser, og statens udgifter til kammeradvokaten har igennem en årrække været kraftigt stigende. I 2023 brugte staten i således 682 mio. kr. på at købe ydelser hos Kammeradvokaten. Til sammenligning var beløbet i 2011 blot 305 mio. kr.

Det juridiske monopol har betydet, at staten over årene har betalt alt for meget for de juridiske ydelser, der er indkøbt hos Kammeradvokaten. Det har været en dyr fornøjelse for skatteborgerne, at man i årtier har afskåret advokatområdet fra almindelig konkurrence. Derfor er det glædeligt, at vi nu får mere konkurrence på advokatområdet. Det vil blive en stor gevinst for skatteyderne i Danmark.

Et landsdækkende udbud af statslige advokatydelser vil også bidrage til at skabe et Danmark i balance, når advokatkontorer i hele landet – og ikke bare ét advokatkontor i København - kan byde ind på at løse advokatopgaver for staten.