Ny turismestrategi og friere lukkelov skal sikre vækst i hele Danmark
Af Morten Dahlin, minister for byer og landdistrikter og Anni Matthiesen, turismeordfører
21. oktober 2024 kl. 14:35
Venstre og regeringen præsenterer en langsigtet strategi for dansk turisme, som skal bidrage til, at turismen fortsat kan være en dansk styrkeposition, som bidrager til økonomisk vækst, skaber arbejdspladser og styrker mulighederne i hele landet.
Turismen har stor betydning på tværs af det danske land. Mange steder er turismen et vigtigt grundlag for de lokale butikker, restauranter, kulturtilbud og naturoplevelser. Turismeerhvervet er til gavn for både de lokale og for turisterne.
Dansk turisme skal fastholde det positive momentum og få endnu flere til at besøge og begejstres over vores land. Samtidig skal turismen udvikles, så den kommer de danske storbyer og lokalsamfund mest muligt til gavn med respekt for natur og miljø. Den nye nationale turismestrategi sætter rammerne for en bæredygtig udvikling af turismeerhvervet frem mod 2030.
For der er ingen tvivl om, at turismen spiller en stor rolle herhjemme. Turismeerhvervet stod i 2022 for ca. 146.000 jobs i Danmark. Heraf var ca. 3 ud af 5 af arbejdspladserne placeret i landdistriktskommuner, og det viser, at turismen er en vigtig kilde til vækst, job og udvikling særligt i landdistrikterne. Derfor har strategien bl.a. fokus på at udvikle og formidle turistattraktioner og tilbud uden for de store byer.
Vi skal skabe en fælles dansk fortælling, som skal bidrage til vækst hele året. Den internationale markedsføring af Danmark er afgørende for fremgangen i turismeerhvervet på tværs af hele landet. For at styrke markedsføringen uden for højsæsonen, afsættes der midler til VisitDenmarks markedsføring målrettet de internationale gæster med det formål at få særligt flere turister til at besøge Danmark i perioderne uden for højsæsonen.
Flere private investeringer skal styrke turismeudviklingen, særligt uden for de store byer. Med strategien vil vi sikre bedre rammer for turismeudviklingen i hele landet ved etableringen af en projektmodningsfond og med nye muligheder for at genanvende, ombygge og fortage mindre udvidelser af overflødiggjorte bygninger til bl.a. turismeformål. Samtidig har den netop indgåede planlovsaftale sikret mulighed for at udlægge 2.500 nye sommerhusgrunde. Det vil ikke kun give flere sommerhusudlejninger, men også give mere aktivitet til følgeerhvervene, fx den lokale købmand.
Der er 26 initiativer i den samlede turismestrategi, som du kan læse her.
En friere og mere fleksibel lukkelov
I forbindelse med præsentationen af regeringens turismestrategi lancerede regeringen samtidig forslaget om at gøre lukkeloven friere og mere fleksibel. Helt konkret betyder det, at butikker i byer med mindre end 15.000 indbyggere får mulighed for at holde åbent på de såkaldte lukkedage. På den måde kan de lokale butikker i de mindre byer selv bestemme, om de vil holde åbent. Det betyder, at over 6.000 detailbutikker nu får friheden til at holde mere åbent, hvis de vil.
Samtidig giver det flere danskere mulighed for at handle, når det passer ind i hverdagen. Det giver mere fleksibilitet for den enkelte, og det er en saltvandsindsprøjtning til vores butikker. Vi ved, at mange købmænd er selve livsnerven i de mindre byer, så muligheden for øget omsætning understøtter også områderne udenfor de store byer. Samtidig gør vi op med, at store dele af vores handelsliv skal være lukket ned, når der er turister i byen med penge på lommen.
Det er en mærkbar liberalisering af lukkeloven. Det giver mere frihed og flere muligheder for travle familier, der i højere grad vil kunne handle, når det passer ind i deres hverdag. Samtidig giver det flere penge i kassen hos vores butikker udenfor de store byer. Det er win-win, og det koster ikke skatteborgerne en krone. Det er god Venstre-politik.
Nyhedsbrev fra Venstre
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder om Venstre.