Landdistrikter

Nyt ambitiøst landdistriktsudspil skal sikre bedre geografisk balance

Af Morten Dahlin, Troels Lund Poulsen, Stephanie Lose og Hans Christian Schmidt

22. august 2024 kl. 10:12

En god balance mellem land og by er hjerteblod for Venstre, og den politiske retning er grundlaget i regeringens nye ambitiøse landdistriktsudspil. Det skal blive lettere at uddanne sig, lettere at transportere sig og lettere at bo og leve i landdistrikterne, købstæderne og Danmarks mange landsbysamfund.

Livet på landet og livet i byen kan og skal ikke være ens.

Nærheden til naturen. Tætte fællesskaber. Civilsamfund og foreningsliv. Muligheden for selv at sætte sit præg på lokalsamfundet. Det er nogle af de kvaliteter mange sætter pris ved at leve uden for de store byer.

Det liv skal vi værne om, for det er desværre presset i disse år. Befolkningen bliver ældre. De unge flytter til de store byer for at studere. Og de kommer ikke nødvendigvis tilbage, hvis skolen i mellemtiden er lukket, købmanden har drejet nøglen om, og udviklingen er gået den forkerte vej.

Men i Venstre tror vi på virkelysten og den fortsatte udvikling i de mindre lokalsamfund rundt i hele landet. Vi tror fuldt og fast på, at det er muligt at skabe et Danmark i bedre geografisk balance. Hvor det er muligt at leve, bo og uddanne sig i alle egne af vores smukke land.

Det kommer ikke af sig selv, det kræver noget af os politikere. Det kræver, at vi på nogle punkter tager fat, investerer og søsætter nye initiativer, mens vi på andre punkter skal give mere slip for at sikre endnu bedre muligheder for at den lokale virkekraft kan blomstre uden unødige politiske stopklodser.

Med regeringens nye landdistriktsudspil gør vi netop det. På den ene side lægger vi op til at skabe bedre forhold på en række områder, når vi fx vil give unge studerende bosat i yderkommuner mulighed for at få befordringsfradrag, og når vi søsætter en række konkrete initiativer, der skal sikre bedre mobilitet efter en årrække, hvor busserne kun er blevet færre og færre.

På den anden side sikrer udspillet også, at vi politikere slipper det greb, der ofte begrænser det lokale albuerum og kvæler initiativ, virkelyst og nytænkning i lokalsamfundet. Derfor flytter vi med udspillet en masse beslutningskraft væk fra Christiansborg og ud til lokalsamfundene. For det er jo ikke 179 mennesker på Christiansborg der bedst ved, hvordan man skal udvikle et lokalsamfund. Det gør dem, der bor der.

Det er afgørende for udviklingen af vores landdistrikter at gøre det lettere at tiltrække private investeringer i udviklingen af vores landdistrikter. Når driftige iværksættere vil skabe noget nyt, lokale ildsjæle vil drive en lokal dagligvarebutik, eller en virksomhed vil etablere sig i vores landdistrikter, så skaber det udvikling, arbejdspladser og vækst. Engagerede borgere og private investeringer er den centrale motor for vækst og udvikling.

Som Venstre-folk er vi utroligt glade for, at arbejdet med et ambitiøst landsdistriktsudspil fra regeringen nu har nået sin foreløbige kulmination.

Udspillet er resultatet af en grundig og inddragende proces, som har rod i Venstre, og hvor vi særligt vil takke Louise Schack Elholm, som også var rundt i landet til bl.a. borgermøder for at samle inspiration. Det gennemgående ønske fra borgere, foreninger og lokale politikere har været, at løsningerne skal findes i fællesskab og skal bestå af både lokal virkekraft og solide nationale rammer. Det leverer vi nu på.

Du kan læse meget mere om de mange specifikke initiativer - deriblandt om at 17-årige med kørekort i dagtimerne kan køre til uddannelse og arbejde uden ledsager, og om at lave målrettede økonomiske incitamenter til de kommuner, der tager særligt ansvar for udbygning af VE - i udspillet her.