Økonomi og vækst

Venstre sikrer, at næste generation kan overtage familieejede virksomheder

Af Troels Lund Poulsen, forsvarsminister og Venstres formand, Louise Elholm, Venstres erhvervsordfører, Jan E. Jørgensen, Venstres skatteordfører, Hans Andersen, Venstres finansordfører og Kim Valentin, Venstres erhvervsskatteordfører

20. juni 2024 kl. 10:01

Danmark er bygget af velstanden fra et sundt erhvervsliv. Danske familieejede virksomheder har gennem generationer skabt vækst, arbejdspladser og udvikling i hele landet. Det vil Venstre sikre, at de kan fortsætte med.

Familieejede virksomheder findes i alle egne af vores land. De er særligt vigtige i lokalsamfund uden for de store byer, hvor de er rammen om en meget stor andel af de private arbejdspladser. Mange steder er de også en vigtig del af den lokale historie og selvopfattelse. De understøtter ofte lokale aktiviteter og foreningsliv – deres rolle er således større end bare arbejdspladser.

Familievirksomheder er alt fra store globale erhvervssucceser som Danfoss, Lego og Jysk til den lokale købmand, tømrer og maskinfabrik. Ni ud af ti små og mellemstore danske virksomheder er familieejede, og tilsammen danner de familieejede virksomheder rammen om 850.000 danskeres arbejdsliv.[i]

Med de nuværende regler risikerer flere at måtte sælge deres livsværk, ofte til ejere, der ikke drager samme omsorg for lokalområdet. Det kan have store konsekvenser og betyder reelt, at mange lokale virksomheder og arbejdspladser kan forsvinde, og en del af lokalsamfundenes grundpiller går tabt.

Derfor er vi meget stolte af i dag at skabe markant bedre rammer for, at netop vores familieejede virksomheder, kan fortsætte med at skabe vækst og velstand over generationer i hele landet.

For Venstre er i front for skattelettelser på over 900 mio. kr. netto for vores erhvervsliv. Ud over nye midler, så gennemfører vi skattelettelserne gennem bl.a. at sanere i erhvervsstøtteordninger, som altså også går direkte tilbage til erhvervslivet. Skattelettelser angår fire vigtige initiativer, som Venstre længe har arbejdet for at gennemføre.

Vi giver først og fremmest ro til de tusinder af familieejede virksomheder, der står overfor et generationsskifte. Vi giver dem retskrav på en skematisk værdiansættelse af virksomheden, så de får forudsigelighed i generationsskiftet. I dag fører det manglende retskrav til, at der er stor usikkerhed om værdiansættelsen af virksomheden, der kan give en urimelig stor regning og de facto forhindre, at virksomheden går videre til næste generation. Det løser vi nu.

Vi sænker også generationsskifteskatten fra 15 pct. til 10 pct., når man giver den familieejede virksomhed videre til næste generation. Det gør det mere attraktivt at beholde det lokale engagement fra den familieejede virksomhed frem for at sælge til udenlandske investorer, der ikke er knyttet til lokalsamfundet.

Vi tager også hånd om, at ejendomsvirksomheder kan lave et generationsskifte på lige fod med andre typer virksomheder med skattemæssig succession, så de ikke beskattes højt ved overdragelse og dermed i praksis tvinges til at sælge.

Og endelig gør vi det mere attraktivt for danske virksomheder at forske og udvikle. Det er sådan, at vi sikre fremtidens danske erhvervsliv, der skal løse vores samfund helt store udfordringer. Der kommer nu et permanent og mærkbart løft af forsknings- og udviklingsfradraget.

Alt dette sikrer Venstre ved at tage ansvar som det borgerlige parti i regering. Vi må aldrig glemme, at det er virksomhederne, der skaber vækst og arbejdspladser til gavn for Danmark og det danske velfærdssamfund.

[i] Vækst i Generationer