Arbejdsmarked

Venstre vil med kommission sikre danskerne fleksible arbejdsliv

Af Troels Lund Poulsen, formand og Stephanie Lose, næstformand

15. august 2024 kl. 12:58

Kære alle

Siden 2006, da et bredt flertal af Folketinget vedtog Velfærdsforliget, har det været sådan, at når danskernes levealder stiger, så stiger folkepensionsalderen.

Velfærdsaftalen udgør et solidt fundament under dansk økonomi, og det er bl.a. det, der gør, at der er råd til at investere i vores fælles velfærd, den grønne omstilling og Danmarks forsvar og sikkerhed. Derfor er ændringer af det forlig heller ikke noget, vi i Venstre tager let på, for det betyder virkelig meget for dansk økonomi.

Socialdemokratiet har nu meldt ud, at de vil genforhandle Velfærdsaftalen, for partiet mener ikke, at i den fremtidige pensionsalder nødvendigvis skal bindes op på danskernes forventede levealder.

I Venstre er vi optagede af, at danskerne har et godt arbejdsliv - både som unge og seniorer.

Vi ser i disse år, at der er flere og flere seniorer, der giver et ekstra nap med på arbejdsmarkedet. Det er meget værdifuldt for samfundet. Derfor er det også i vores optik for ensidigt kun at gøre det gode arbejdsliv til et spørgsmål om længden på arbejdslivet.

I stedet mener vi, vi er nødt til at se på hele arbejdslivet. På tværs af generationer.

Vi ved, at mange børnefamilier er pressede og har svært ved at få arbejds- og familieliv til at gå op i en højere enhed, og at mange danskere bliver ramt af stress, længe før de overhovedet når pensionsalderen.

Det, synes vi, er vigtige dagsordener i danskernes arbejdsliv.

Derfor foreslår vi at nedsætte en ’arbejdslivskommission’, der vil kunne se på, hvordan vi kan sikre danskerne et bedre og mere fleksibelt arbejdsliv. Gennem hele livet. Vi vil ikke kun tale om arbejdslivets længde. Det væsentlige er, at danskernes arbejdsliv er godt og fleksibelt gennem hele arbejdslivet.

Kan vi f.eks. give mere frihed og fleksibilitet til forældre med små børn, mod at forældrene arbejder mere eller længere, når børnene er ældre? Kan vi skabe et bedre og mere fleksibelt arbejdsliv for de, der i de kommende år får børn, og som om mange år skal på pension.
Det skal ske på en økonomisk ansvarlig måde. Det er selvfølgelig helt afgørende for Venstre, at vi fortsat fører en ansvarlig økonomisk politik. En politik, som sikrer, at der er plads i økonomien til at prioritere velfærd, grøn omstilling og forsvar og sikkerhed, og som er fundamentet under danskernes privatøkonomi og vores stærke virksomheder. Det er vores opgave at sikre, at også de kommende generationer vil få gavn af en stærk dansk økonomi.

Det er potentielt meget store beslutninger, som påvirker Danmark og dansk økonomi meget længere frem, end de fleste af os tænker på i dagligdagen. Det tager vi ikke på med lethed. Det kalder på helhedstænkning og et grundigt beslutningsgrundlag, der går på tværs af mange hensyn.

Det kan en arbejdslivskommission sikre.

Nyhedsbrev fra Venstre

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder om Venstre.

Næste