Sundhed og velfærd

Venstre vil sikre et trygt sundhedsvæsen tættere på dig

Af Troels Lund Poulsen, formand for Venstre, vicestatsminister og forsvarsminister, Stephanie Lose, næstformand for Venstre og økonomiminister, Sophie Løhde, indenrigs- og sundhedsminister og Christoffer A. Melson, sundhedsordfører for Venstre

18. september 2024 kl. 08:56

Det nære sundhedsvæsen skal styrkes markant, og der skal uddannes flere læger, som skal fordeles bedre i hele landet. For det skal være muligt for alle danskere at have en læge tæt på. Derudover styrker vi patientrettighederne og det frie valg, og vi indfører pakkeforløb for danskere med kroniske sygdomme. Det er nogle af hovedelementerne i regeringens nye sundhedsreform.

Vi har på lange stræk et godt og velfungerende sundhedsvæsen, som vi kan være stolte af. Vi har gennem de seneste 20 år opbygget et rigtig stærkt sygehusvæsen af høj kvalitet, hvor mange flere danskere overlever alvorlig sygdom, og hvor særligt behandlingen af kræftsygdomme er blevet løftet markant.

Men det danske sundhedsvæsen står også over for store udfordringer. Stadig flere borgere får brug for pleje og behandling på tværs af sygehuse, praktiserende læger og kommunale sundhedstilbud. Den udfordring vil kun stige i takt med, at der bliver flere ældre og flere patienter med kroniske sygdomme.

I dag oplever for mange patienter usammenhængende behandlingsforløb, og for ofte havner patienten mellem flere stole. Det rammer især de mange tusinde danskere, der lever med en kronisk sygdom.

Særligt uden for de største byer mangler der praktiserende læger og speciallæger, og paradoksalt nok er der størst mangel på læger i de områder af landet, hvor der er flest syge. Det er ganske enkelt uholdbart.

Derfor præsenterer regeringen nu en ambitiøs sundhedsreform, hvor vi lægger op til at styrke det nære sundhedsvæsen markant, så vi får fremtidssikret vores samlede sundhedsvæsen.

For Venstre er der et klart fokus: Behandlingen rykkes tættere på, så alle danskere har adgang til lokale og attraktive sundhedstilbud, uden at man skal køre langt. Vi skal forandre for at forbedre, og det skal være til gavn for borgerne og patienterne.

Med sundhedsreformen foreslår vi bl.a. en langt mere rimelig fordeling af læger, så vi sikrer, at alle – uanset hvor de bor – har adgang til en læge tæt på. Derfor skal der i 2035 være mindst 5.000 læger i almen medicin – det er 1.500 flere end i dag. Og de skal gerne slå sig ned de steder i Danmark, hvor lægemanglen er størst. Vi vil bl.a. derfor styrke medicinuddannelserne i Køge, Aalborg og Esbjerg.

Samtidig foreslår vi mere frit valg og styrkede rettigheder til patienterne. Vi foreslår bl.a. at indføre pakkeforløb for kronikere med personligt tilpassede planer for tusindvis af borgere med kroniske sygdomme som KOL, diabetes og hjertekarsygdomme. Det skal sikre, at kronikere kan få en langt mere sammenhængende og målrettet behandling.

Derudover vil vi indføre en lettere adgang til praktiserende speciallæger og give patienterne ret til digitale konsultationer – gerne sammen med deres pårørende.

For at indfri planerne er det nødvendigt at ændre det politiske landkort. Derfor foreslår regeringen som led i den kommende reform, at der i fremtiden skal være fire regioner og 17 nye sundhedsråd, der får fælles ansvar og midler til at udvikle det nære sundhedstilbud. Det indebærer en sammenlægning af Region Sjælland og Region Hovedstaden til en ny og stærkere Region Østdanmark.

Alt sammen skal skabe et trygt sundhedsvæsen, hvor borgere og patienter fremover skal mødes af den rette, trygge behandling tættere på deres hjem.