Venstre ville med udspil redde foreningslivet – nu leverer regeringen

Af Jan E. Jørgensen, kulturordfører

15. august 2024 kl. 11:24

Tilbage i maj fremlagde vi i Venstre et udspil, der skulle gøre op med bureaukratiet i foreningslivet og give nyt liv til alle de frivillige, der gør en forskel i vores sportsklubber og spejderforeninger. Nu tager vi et skridt nærmere at gøre det til virkelighed, da regeringen har offentliggjort et ambitiøst foreningslivsudspil, som vi i Venstre er utroligt tilfredse med.

Ildsjælene rundt om i Danmark har behov for luft, hvis foreningslivet ikke skal kvæles i ligegyldigt papirarbejde og bureaukrati. Det forstår Venstre.

For sandheden er desværre i dag, at der er alt, alt for mange krav og tilsyn at leve op til for vores frivillige i foreningslivet. Derfor overraskede det de færreste, da en undersøgelse i 2022 viste, at halvdelen af vores frivillige overvejer at stoppe, og at halvdelen af disse begrunder den overvejelse med en frustration over bureaukrati.

Det er frustrationer, vi i Venstre lytter til. Det er frustrationer, som regeringen nu handler på.

I regeringens udspil ligger blandt andet, at foreningerne som noget nyt skal have adgang til en mere basal betalingskonto. Det betyder, at det bliver billigere og mindre bureaukratitungt for foreningerne at have den bankkonto, der er afgørende for, at den enkelte forening kan fungere i dagligdagen. Det er desuden noget, Venstre tidligere har foreslået.

Derudover bliver det også nu meget enklere at indhente tilladelser, hvis en forening f.eks. vil afholde et kræmmermarked eller en koncert. Tidligere har sådanne arrangementer krævet et væld af forskellige tilladelser. Med regeringens udspil bliver det nu muligt at få flerårige tilladelser, hvilket vil lette de frivilliges bureaukratiske byrde markant. Det er også noget, Venstre tidligere har foreslået.

Dette er blot to tiltag ud af otte gode tiltag, der kommer til at gøre det nemmere og sjovere at arbejde frivilligt i det foreningsliv, som vi danskere holder så meget af. Du kan læse om alle her.

I Venstre er vi ikke overraskende utroligt tilfredse med, at vores mangeårige arbejde med at sikre bedre vilkår for vores frivillige nu bærer frugt. Det er Venstre-hjerteblod, der nu bliver til Danmarks regerings politik.

Tillykke til alle Danmarks frivillige og ikke mindst tak for jeres store indsats!

Nyhedsbrev fra Venstre

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder om Venstre.

Næste