Venstre

Venstres Ungdom har valgt ny formand og næstformand

9. oktober 2024 kl. 13:14

Til weekendens landsstævne i Venstre Ungdom blev det besluttet, hvem der fremover skal stå i spidsen for ungdomspartiet.

Det bliver Jens Paaske Klausen, der fremover skal stå i spidsen for Venstres Ungdom. Det har medlemmerne af ungdomspartiet besluttet på det årlige landsstævne.

"Jeg går til opgaven med stor ydmyghed og glæder mig enormt til at stå i spidsen for landets fedeste ungdomsorganisation," siger Jens Paaske Klausen, der glæder sig over, at man i ungdomspartiet har styrket samarbejdet med moderpartiet.

"Vi kan se, at man på Christiansborg lader sig inspirere af vores politik, og at vi en stor, reel indflydelse. Vi har i årevis foreslået, at 17-årige skal kunne køre bil uden forældre ved siden af, og vi har i årtier sagt, at man burde afskaffe AM-bidraget for unge under 18 år. Det har Venstre lyttet til, og nu gør man det. Det er fantastisk, og det viser, at vi i Venstres Ungdom cementerer os som det ungdomsparti, der har mest indflydelse på Christiansborg. Det er jeg stolt af, og det skal vi bygge på."

Som ny næstformand valgte medlemmerne Victor Mejdal Svenstrup. Jens Paaske Klausen uddeler store roser til Lasse B. Sørensen, der inden landsstævnet havde meddelt, at han ikke ønskede at genopstille som formand.

"Jeg er stolt af at efterfølge Lasse, der – udover at være en god ven – har været en strålende formand. Vi skylder ham en stor tak, for han har i mange år ydet en kæmpemæssig indsats for Venstres Ungdom."

Jens Paaske Klausen har i sine seks år i Venstres Ungdom været både ordfører, lokalformand, regionsformand, forretningsudvalgsmedlem samt haft ansvaret for foreningens politiske udvalg, og han stillede op med en klar ambition om, at flere unge mennesker skal melde sig ind i Venstres Ungdom.

"En stærk organisation med flere medlemmer er en forudsætning for, at vi kan sprede det liberale budskab ud til flest mulige unge. Vi skal være mere synlige på landets uddannelsesinstitutioner, vi skal dække flere debatter, og så skal vi være bedre til at hjælpe hinanden på tværs af lokalforeninger med at sprede det liberale budskab. Jeg vil nu sætte alt ind for at udvikle organisationen på bedst mulig vis, så fremtidens VU’ere kan komme igennem den samme fantastiske ungdomspolitiske rejse, som jeg har været igennem. Jeg brænder for politikken og ved, hvor vigtig organisationen er for, at vi når bredt ud med vores gode budskaber."

Efter at være blevet udråbt som formand for Venstres Ungdom blev Jens Paaske Klausen lykønsket af Venstreformand og forsvarsminister, Troels Lund Poulsen, der fra talerstolen takkede ungdommen for at inspirere Christiansborg:

"Jeres sprudlende engagement i politik og samfundsudvikling smitter og gør godt. Jeg siger ikke, at vi gamle politikere er sure og forstokkede. Det er vi faktisk ikke, men vi bliver bedre og endnu skarpere, når vi får input fra Venstres Ungdom."

Fra alle i Venstre skal der lyde et stort tillykke til det nyvalgte formandspar samt en stor tak for indsatsen til Lasse B. Sørensen og afgående næstformand Martin Dommerby.