Program til Folkemødet 2024

Traditionen tro indtog Venstre Danchels have i Allinge, da Folkemødet løb af stablen i dagene 13. - 15. juni 2024.

Se det fulde program for dagene nedenfor.
Reportager fra Folkemødet 2024

Torsdag

Kl. 11.45: Gruppeformanden og Peter Juel kickstarter Venstres Folkemøde
Lars Chr. Lilleholt og Peter Juel-Jensen byder velkommen i Venstre have med sang og anekdoter. Dette første programpunkt vil ikke kun sætte scenen for Venstres deltagelse i Folkemødet, men også engagere publikum med en sjov og mindevækkende række anekdoter fra Venstres Gruppeformand, Lars Chr. Lilleholt. Ligeledes vil Venstres medlem af Folketinget fra Bornholm, Peter Juel-Jensen komme og synge med på en sang. Kom og vær med til at fejre starten på Folkemødet med Venstre, hvor politik møder kultur i en festlig atmosfære.

Peter Juel-Jensen, transportordfører, Venstre
Kl. 12.30: Grønne valg i hverdagen: vi quizzer dig gennem junglen
Hvad skal man se efter, hvis man vil købe en bæredygtig t-shirt? Hvad er grønnest, en avocado fra Brasilien eller en bøf fra Billund? Hvis du også kan blive snotforvirret over, hvad man selv kan gøre for at blive mere klimavenlig i sin hverdag, så har vi arrangementet til dig! Sammen med førende eksperter quizzer vi os gennem alle dine daglige valg – og hvordan de påvirker kloden. Du går helt sikkert klogere derfra, når vi dykker ned i både små og store klima-dilemmaer!

Linea Søgaard-Lidell, klimaordfører, Venstre
Marie Busck, CSR- og bæredygtighedschef, Dansk Mode & Textil
Camilla Udsen, Projektchef for fødevarer, Forbrugerrådet Tænk
Tobias Johan Sørensen, Senioranalytiker, Analyseteamet, CONCITO
Kl. 13.15: Sådan får vi bureaukratiet ned v/ SMV
Venstre ønsker, at dansk erhvervsliv har de bedste rammebetingelser. Det handler bl.a. om at få nedbragt bureaukratiet. Og Venstres finansordfører, Hans Andersen, står i spidsen for et udvalg, der har byrdebekæmpelse som opgave. Sammen med Venstres erhvervsordfører, Louise Schack Elholm, direktør i SMVdanmark, Jesper Beinov, samt Paul Mollerup, formand for Regeringens EU- og Regelforum og adm. direktør hos Danske Advokater, diskuterer Hans Andersen, hvad der skal til for at lykkes.

Louise Schack Elholm, erhvervsordfører, Venstre
Hans Andersen, finansordfører, Venstre
Jesper Beinov, direktør i SMVdanmark
Lars Chr. Lilleholt, gruppeformand, Venstre
Paul Mollerup, formand for Regeringens EU- og Regelforum, adm. direktør, Danske Advokater
Kl. 14.00: Fremtidens Landbrug v/ Erling Bonnesen
Hvordan skal fødevareproduktionen i Danmark se ud i fremtiden, og hvilken rolle spiller landbruget heri? Med en ny CO2-afgift i sigte bliver landbruget nødt til at omlægge sig, men hvordan gøres det bedst muligt? Hvad kan landbruget selv gøre, og hvad kan og skal der gøres fra politisk hånd, for at Danmark også i fremtiden har verdens bedste fødevareproduktion? Bliv klogere på, hvordan landbruget i fremtiden skal se ud, når Venstres Landbrugsordfører, Erling Bonnesen, tager en snak med regionrådsformand for LandboUngdom på Bornholm, Mads Mikkelsen.

Deltagere:
Erling Bonnesen, Miljø-, fødevarer- og landbrugsordfører og dyrevelfærdsordfører, Venstre
Christian Orthmann, Hovedbestyrelsesmedlem, LandboUngdom
Kl. 14.45: Er samfundet klar til at støtte op om Forsvarets oprustning?
Danmarks forsvar står over for historisk stor oprustning. Det stiller ikke blot nye krav til Forsvarets infrastruktur, organisering og rekrutteringsevne. Det stiller også nye krav til det omkringliggende samfund. For danskerne vil opleve, at flere bliver tilknyttet Forsvaret, og at flere familier bliver pårørende til en soldat. Spørgsmålet er, om vi som samfund er klar til de menneskelige aspekter i denne opgave?

Deltagere:
Evt. Mads Sørensen (borgmester)
Torben Møller Dixen (chefkonsulent og pen. Oberst)
Stephanie Lose, økonomiminister
Per Møller, generalsekretær, KFUM Soldatermission
Kl. 15.30: HORESTA og Dilemma-knuserne
Velkommen til en spændende debat, hvor vi dykker ned i nogle af de mest presserende dilemmaer, der påvirker den danske servicebranche i dag. “HORESTA og Dilemma-knuserne” er en unik mulighed for at engagere sig i livlige diskussioner og udforske de komplekse spørgsmål, som branchen står overfor. Skal vi have UBER tilbage? Skal vi kunne sige nej til kontanter, og skal vi lette adgangen til international arbejdskraft? Det er nogle af de temaer, vores panel skal debattere. Panelet består af Jan E. Jørgensen (V), Rasmus Jarlov (K), Pernille Vermund (LA), Benny Engelbrecht (S). Debatten er modereret af vært, Sara Bro. Den bedste dilemma-knuser vinder vores eksklusive Dilemma-knuser-t-shirt.

Rasmus Jarlov, en række ordførerskaber, Det Konservative Folkeparti
Pernille Vermund, en række ordførerskaber, Liberal Alliance
Benny Engelbrecht, finansordfører, Socialdemokratiet
Sara Bro, vært
Kl. 17.00: Musikalsk quiz med Højskolesangbogen V/ Jan E. Jørgensen
Kom og vær med til et hyggeligt arrangement, hvor vi dykker ned i Højskolesangbogens skatte sammen med Jan E. Jørgen og Henrik Krogsgaard. Arrangementet vil være fyldt med musikalsk varme og fællesskab, som vi sammen skaber gennem en række velkendte og elskede sange. Vi vil også udfordre hinanden med en sjov og lærerig quiz, der tester vores kendskab til sangbogens indhold. Dette er en unik mulighed for at genopfriske gamle klassikere og måske endda lære et par nye sange. Så tag din sangstemme med, og lad os sammen synge vores yndlingssange fra Højskolesangbogen, mens vi nyder godt selskab og den særlige stemning, som kun fællessang kan skabe. Det bliver et arrangement, hvor melodierne binder os sammen, og hvor hver sang leder os gennem Danmarks kulturelle arv og historie. Vi glæder os til at se jer til en aften, hvor musikken er i centrum, og hvor vi sammen fejrer den danske sangskat.

Kl. 17.45: Flere slagtegrise styrker danske slagteriarbejdspladser
Oplev en afgørende debat om fremtiden for Danmarks slagteriarbejdspladser! Med færre slagtegrise på linjen står vi over for en udfordring, der kræver kloge hoveder og stærke løsninger. Kom og hør Asger Krogsgaard, Ole Wehlast, H.C. Gæmelke, og Torsten Schack Pedersen diskutere, hvordan vi kan vende udviklingen og styrke vores lokale økonomi. Under ledelse af Christian Fink Hansen vil denne debat give dig indsigt i de nyeste strategier for at bevare og skabe arbejdspladser i en af landets vigtigste industrier. Deltag i samtalen og vær med til at forme fremtiden for dansk svineproduktion.

Asger Krogsgaard, formand Danish Crown
Ole Wehlast, forbundsformand Fødevareforbundet NNFH.C. Gæmelke, næstformand Landbrug & Fødevarer Sektor for Gris
Torsten Schack Pedersen, politisk ordfører Venstre
Christian Fink Hansen, sektordirektør Landbrug & Fødevarer Sektor for Gris
Kl. 18.30: Claus Hjort – Livvagt, pitbullterrier, psykolog og indpisker
”Venstre har sejret ad helvede til,” siger Claus Hjort Frederiksen i Susanne Hegelunds biografi ”Livvagten”, der udkom på Gyldendal sidste år.

Siden 1973 har Hjort bistået Venstre-formændene Poul Hartling, Henning Christophersen, Uffe Ellemann-Jensen, Anders Fogh Rasmussen, Lars Løkke Rasmussen, Jakob Ellemann-Jensen og Troels Lund Poulsen med råd og dåd. Syv formænd er det blevet til som rådgiver, partisekretær, topminister og nestor. En skarp taktiker, men samtidig en benhård brutalis, der undervejs har slået ethvert tegn på illoyalitet mod skiftende formænd ned. Undervejs blev det til 14 år i regeringens koordinationsudvalg som den længst siddende minister nogensinde i den inderste regeringsledelse.

Siden gik det ned ad bakke: Venstre mistede statsministerposten, Hjort selv fik en sag om landsforræderi på halsen, og partiet er slået tilbage til start. Hvad har Hjort lært i forløbet, og hvad fortryder han?Kom og mød Claus Hjort, der interviewes af Susanne Hegelund.

Claus Hjort Frederiksen, tidligere folketingspolitiker for Venstre
Susanne Hegelund, journalist, strategisk ledelsesrådgiver og forfatter

Fredag

Kl. 10.15: Er Danmark ved at blive en take away-nation? V/ Jacob Jensen
Tallene taler deres tydelige sprog. I 2022 var hvert fjerde aftensmåltid ikke hjemmelavet. Og andelen af danskere, der spiser hjemmelavet mad, er faldet fra 82 pct. i 2015 til 76 pct. i 2023. Heller ikke børnene griber grydeskeerne i samme grad. Kun hver 10. børnefamilie har børnene med i køkkenet på eksempelvis en helt almindelig onsdag aften.

Det er ikke alene billigere, men i mange tilfælde også sundere at lave maden selv, end det er at bestille take away, opvarme færdigretter eller at spise ude. Men tid er ofte en afgørende faktor, når der skal tages stilling til særligt aftensmaden.

Risikerer vi, at tabe dansk madkultur? Mister vi samhørighed og livskvalitet, når vi forpasser muligheden for at skabe noget sammen i hjemmet? Eller er det bare vilkårene i dagens Danmark, hvor tiden i hverdagen ofte er knap og mulighederne for de nemme løsninger er mange?
Alt dette og meget mere vil vi tale om i hyggelige omgivelser i Venstres have, hvor der vil være gratis snacks fra grill.

Jacob Jensen, minister for fødevarer, landbrug og fiskeri, Venstre
Claus Meyer, kok, forfatter mm.
Tim Ørting Jørgensen, Group EVP hos Danish Crown
Marie-Louise Boisen Lendal, formand for Plantefonden og direktør for tænketanken Frej.
Kl. 11.00: Biden v. Trump – Er vi alle tabere? V/ Aastrup og Fogh
Anders Fogh og Michael Aastrup tager en snak om det amerikanske præsidentvalg og dets konsekvenser. Formanden for Det Udenrigspolitiske Nævn, Michael Aastrup Jensen, inviterer Anders Fogh Rasmussen i den varme stol. Snakken centrerer sig om det amerikanske præsidentvalg og rematchen – Trump mod Biden.

Det er et historisk præsidentvalg, vi ser ind i. De to ældste præsidentkandidater i nogensinde - noget som især er et problem for 81-årige Biden. Fødselaren Donald, kan dog heller ikke skjule den efterhånden høje alder, i det han fylder 78 år samme dag som Michael og Anders mødes i Allinge. Trump lægger ikke skjul på sit venskab og flirten med de autoritære ledere. Samtidig truer han med at trække USA ud af NATO. Mon ikke Anders har en kommentar eller to til det?

Når Michael og Anders mødes, så er det to af de danskere, som bedst kan siges at have fingeren på pulsen ift. dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik. Derudover har de en indgående viden i den amerikanske tankegang og hvad forventningerne er på Capitol Hill.

Michael Aastrup, udenrigspolitisk ordfører, Venstre
Anders Fogh Rasmussen, formand, Rasmussen Global
Kl. 11.45: Mere arbejds- og fritidsliv til alle unge
Vi ved, at fritidsjob har positive effekter for unge, som ud over den løn de tjener, så oplever de unge, at fritidsjob giver dem kompetencer, erfaringer og selvtillid, der styrker dem i fremtidig uddannelse og job. Et aktivt fritidsliv har nogle af de samme effekter. Der er dog udfordringer. Dels ser vi ind i mindre ungdomsårgange, og dels ser vi at ikke alle unge har fodfæste med fritidsjob og fritidsaktiviteter.

Deltag i debatten, hvor Danmarks største ungearbejdsplads FK Distribution deltager sammen med Venstres arbejdsmarkedsordfører og en LOF-aftenskole, som har sat de unge og deres fritidsliv på dagsorden.

Kim Valentin, beskæftigelsesordfører, Venstre
Helle Jacobsen, skoleleder, LOF Slagelse, Korsør, Skælskør
Andreas Hald, direktør, FK Distribution
Kl. 12.30: AI og fremtidens sundhedsvæsen
Kunstig intelligens rummer enorme mulighed. Det gælder ikke mindst i forhold til at forbedre kvaliteten og øge produktiviteten i vores sundhedsvæsen. Venstres sundheds- og IT-ordfører, Christoffer Aagaard Melson, har inviteret fagleder for Fremtidens Sundhedsvæsen hos DI Life Science, Lars Bech-Jørgensen, og overlæge på Rigshospitalet, Tejs Jansen, til en snak om, hvilken udvikling vi ser ind I, og hvordan vi sikrer, at danskerne hurtigst muligt får gavn af de mange muligheder, den teknologiske udvikling giver os.

Christoffer Melson, sundheds- og IT-ordfører, Venstre
Lars Bech-Jørgensen, fagleder, DI Life Science
Tejs Jansen, overlæge, Rigshospitalet
Kl. 13.15: Har du hænderne skruet rigtigt på?
Komiker, tømrer og podcaster Anders Nielsen styrer slagets gang, når panelet debatterer, hvordan vi kan lykkes med at motivere flere børn og unge i undervisningen. Alle børn er gode til noget, men hvordan bliver vi bedre til at værdsætte og dyrke andre kompetencer end de boglige i skolen?

Disse spørgsmål vil panelet tage fat på.
Undervejs dyster panelet i tre discipliner inspireret af erhvervsfaglige håndværk. For til debatten skal vi nemlig finde ud af hvem af deltagerne, der ville egne sig bedst som murer, maler og tømrer!

Kom og vær med, når vi dyster og debatterer i hyggelige, grønne rammer i Venstres have.

Anni Matthiesen, børne- og undervisningsordfører, Venstre
Claus Hjortdal, formand, Skolelederforeningen
Laura Poulsen, formand, Danske Skoleelever
Torben Vind Rasmussen, formand, Efterskoleforeningen
Signe Tychsen Philip, underdirektør, Dansk Industri
Moderator:
Anders Nielsen, TV-tømrer, komiker og podcaster
Kl. 14.00: Matador Quiz v/ Sophie Løhde
Hvor meget ved du om den klassiske danske tv-serie Matador? Kan du synge med på sangene? Er du en ekspert i Korsbæk og dens indbyggere? Eller har du brug for at genopfriske din viden om de historiske begivenheder og de dramatiske begivenheder, der udspiller sig i serien? I quizzen vil der være spørgsmål om alt fra karaktererne, skuespillerne, musikken, den historiske samtid og meget mere. Og du får selskab af Sophie Løhde, der er en stor fan af Matador og har set alle afsnit flere gange. Hun vil give dig nogle sjove fakta og anekdoter om serien undervejs. Er du klar til at spille Matador med Sophie Løhde?

Sophie Løhde, indenrigs- og sundhedsminister, Venstre
Peter Hummelgaard, justitsminister, Socialdemokratiet
Kaare Dybvad, udlændinge- og integrationsminister, Socialdemokratiet
Henrik Krogsgaard, pianist, kapelmester og komponist
Kl. 14.45: Hvordan bliver dyrevelfærdsmærket for grise en succes?
Deltag i en vital debat om dyrevelfærd i svineindustrien! Hør Ulrik Bremholm, Søren Tinggaard, og Signe Frese diskutere, hvordan dyrevelfærdsmærket kan blive en succes. De vil udforske, hvordan dyrevelfærdsaftalen kan styrke mærket og engagere forbrugerne. Med Christian Fink Hansen som moderator vil denne debat give dig indblik i de nyeste tiltag for at forbedre dyrevelfærden, og hvordan du som forbruger kan bidrage. Vær med til at forme fremtiden for dyrevelfærd i Danmark!

Deltagere:
Ulrik Bremholm, formand Danske Svineslagterier og medlem af bestyrelsen Danish Crown
Søren Tinggaard, CEO, Frilan
Signe Frese, CSR Chef, Dagrofa
Moderator: Christian Fink Hansen, sektordirektør Landbrug & Fødevarer Sektor for Gris
Kl. 15.30: Er Europa i digital krig?
Truslen om cyberangreb bliver mere og mere fremtrædende. Med potentiale til at skade vores kritiske funktioner i samfundet såsom hospitaler, politi og infrastruktur og risiko for at frarøve borgere følsomme personlige oplysninger. Det tæt forbundne europæiske erhvervsmiljø udgør desuden en øget risiko. Hvis en virksomhed fra et EU-land oplever et cyberangreb, kan det potentielt også kompromittere data og it-systemer i en dansk virksomhed. Efter Ruslands krig mod Ukraine er truslen om cyberangreb steget markant. Er vi rustet til at klare fremtiden, hvor angrebene bliver endnu mere avancerede?

Der vil være gratis croissant og kaffe.

Margrethe Vestager, European Commission Executive Vice-President
Marie Bjerre, minister for digitalisering og ligestilling, Venstre
Morten Løkkegaard, gruppeformand for Venstre i Europa-Parlamentet
Kl. 16.15: Tag toppen af vores madspild!
I Danmark vokser bjerget af madspild dagligt, og vi spilder alt for mange madvarer, som kunne gøre gavn. Madspild udgør et unødvendigt spild af vores ressourcer. Når vi smider mad ud, så spilder vi både selve fødevaren og alle de ressourcer, der er brugt til at fremstille den. Madspild er derfor også spild af energi, vand, arealforbrug, næringsstoffer og sprøjtemidler.

Regeringens madspildsstrategien har sat en klar retning for, hvordan vi får mere viden og forskning om madspild og mere oplysning til os alle sammen om, hvad vi kan gøre i det daglige for at bekæmpe madspild. Deltag i debatten om hvordan vi alle kan bidrage til at tage toppen af madspildsbjerget.

Deltagere:
Peter Juel-Jensen, forsvars- og beredskabsordfører og transportordfører, Venstre
Selina Juul, stifter af og bestyrelsesformand, Stop Spild Af Mad
Thomas Roland, chef for vareansvarlighed og kvalitet, Coop
Kl. 17.00: Livet som folketingsmedlem V/ Lars Chr. Lilleholt
Nu har du chancen for at få besvaret dine spørgsmål og høre i den spændende verden af dansk politik. Du har sikkert hørt om deres beslutninger eller læst et interview med dem i avisen ved morgenbordet. Men har du nogensinde undret dig over, hvordan et folketingsmedlems dagligdag ser ud? Og hvad der egentlig foregår bag kulisserne på Christiansborg?

Nu har du chancen for at få besvaret nogle af dine spørgsmål og dykke ned i den spændende verden af dansk politik. Til eventet vil der blive besvaret spørgsmål som, hvad laver et folketingsmedlem egentlig? Hvordan foregår lovgivningen? Og hvad er det egentlig med de der clearinger?
Du vil også få et unikt indblik i, hvordan folketinget kan påvirke regeringen. Og hvad der i det hele taget foregår i et udvalg. Sidst men ikke mindst vil du få mulighed for at få besvaret nogle af dine spørgsmål. Og høre om, hvorvidt man er venner eller fjender med ens politiske modstandere. Så deltag i dette event på Folkemødet og få et indgående kendskab til de mange forskellige facetter af livet som medlem af Folketinget.

Kl. 17.45: Hvilken retning tager EU efter valget v/ SMV
Dette arrangement vil samle en gruppe af eksperter og politiske figurer for at diskutere EU’s fremtidige kurs efter det kommende valg. Deltagerne vil debattere og give deres synspunkter på, hvilke politiske, økonomiske og sociale retninger EU kan og bør tage efter valget. Det er en unik mulighed for at høre fra nogle af de mest indflydelsesrige stemmer i dansk politik og erhvervsliv om et emne, der vil forme fremtiden for Danmark og Europa.

Jesper Beinov, direktør, SMVdanmark
Kim Valentin, EU- og Europaordfører, Venstre
Bertel Haarder, tidligere folketingsmedlem, Venstre
Iben Tybjærg Schacke-Barfod, analytiker og kommunikations- og administrationschef, Tænketanken EUROPA
Helge Sander, tidligere folketingsmedlem, Venstre
Kl. 19.00: Blå ungdomsdebat på Hotel Allinge – hvem er mest grøn?
Hvad er vigtigst, velfærdsstaten eller klimaet, hvem har ansvaret for at vi når i mål med den grønne omstilling, og skal vi have Atomkraft i Danmark? Det er bare nogle af de emner, der skal diskuteres, når Venstre og Synergi fredag aften åbner op for Hotel Allinges gård til en borgerlig klimadebat.

Europaparlaments og folketingskandidat Marianne Lynghøj og direktør for Synergi, Katrine Bjerre, er de benhårde moderatorer, når repræsentanter fra VU, KU, LAU, DDU og DFU støder sammen i en debat på, hvem der har de bedste løsninger på klimakrisen. Vi opfodrer publikum til at deltage aktivt i debatten, og så slutter vi arrangementet af med at lade dem kåre hvilket parti, der har de bedste løsninger på klimaudfordringerne.

Der vil være gratis øl/ vand til de første 100 deltagere.

Marianne Lynghøj, Europaparlaments og folketingskandidat, Venstre
Katrine Bjerre, direktør, Synergi
Repræsentanter fra VU, KU, LAU, DDU og DFU.

Lørdag

Kl. 10.00: How do EU act in an increasingly uncertain world?
How do problematic relations with Russia, China and the USA force the EU in a new direction? The geopolitical situation is tense with war in Ukraine and escalation on the border between China and Taiwan. With various types of threats from both Russia and China, there are ever-growing deep frowns on Europe's and America's politicians. How do we react and position EU at a strong geopolitical actor?

Free croissant and coffee.

Participants:
Timmy Dooley, Co-President, ALDE
Eva Kjer Hansen, Vice-president, ALDE
Per Haugaard, Head of Representation, EU Commission
Moderator: Christine Nissen, Chief Analyst, Think Tank Europe

Kl. 10.45: Lad frivilligheden blomstre!
Hvordan får man flere hundrede til at arbejde frivilligt for en fælles sag - mød blomstermanden Johnny Haugaard, som har stået for flere store blomsterudstillinger forskellige steder i landet. Store opsætninger, som, udover Johnnys kreativitet, er drevet af hundredvis af frivillige. Frivillige, som bruger dage og nogle gange uger på ulønnet at bidrage til et storslået fælles projekt. Hvordan lykkes det Johnny at aktiver og begejstre så mange mennesker? Hvordan fungerer system-Danmark for frivilligheden i 2024? Står regler i vejen? Eller er det bare at komme i gang?

Johnny Haugaard, blomstermand
Torsten Schack Pedersen, politisk ordfører, Venstre
Kl. 11.30: Skal EU-klubben udvides?
En udvidelse af EU bliver et af de tunge emner på dagsorden for det nye EU-Parlament og den næste Kommission. Dette event sigter efter at gøre dig klogere på vi kan styrke økonomisk samarbejde, støtte interne reformer og fremme tættere bånd med kommende EU-medlemslande. Vi vil fremhæve EU's udvidelses rolle i at fremme fred og stabilitet i Europa, især med tanke på vedvarende konflikter og geopolitiske spændinger i regionen. Er tiden klar til en ny EU-udvidelse?

Gratis frokostsnack.

Timmy Dooley, Co-President, ALDE
Rasmus Grand Berthelsen, Senior Director, Nordics at Rasmussen Global
Eva Kjer Hansen Vice-president, ALDE
Morten Løkkegaard, gruppeformand for Venstre i Europa-Parlamentet
Kl. 12.30-13.00: Venstres formand på Hovedscenen
Venstres formand og forsvarsminister Troels Lund Poulsen holder sin tale fra Folkemødets hovedscene. Både før og efter talen kan du dertil nyde at være i musikalsk selskab med Bertel Haarder, Søren Pind og Henrik Krogsgaard. De vil underholde med deres personlige fortolkninger af kendte sange og lægge op til fællessang. Venstres politiske ordfører, Torsten Schack Pedersen, indleder og er vært.
Kl. 13.15: Test din viden om Rigsfællesskabet
Danmark, Færøerne og Grønland udgør et unikt fællesskab, men hvor meget ved du egentlig om det? Anna Falkenberg, MF fra Færøernes Sambandsparti, vil guide os sammen gennem spørgsmål om kulturen, historien og politikken i Rigsfællesskabet. Vidste du for eksempel, at der kun er omkring fem lyskryds på Færøerne? Eller at der er flere både end biler på Grønland? Lad os sammen knække koden til rigsfællesskabet gennem en blanding af quiz, taler og god stemning. Uanset om du er erfaren ekspert eller ny til emnet, er der noget for enhver at lære og nyde.

Anna Falkenberg, folketingsmedlem for Sambandsflokkurin i Færøerne
Kl. 14.00: Når Melodi Grand Prix og et politisk liv smelter sammen
Velkommen til et arrangement, hvor musik og politik smelter sammen i en unik duel mellem Trine Jepsen, vinder af dansk Melodi Grand Prix 1999, og Jan E. Jørgensen, Venstres egen sangfugl.

De to vil ikke kun konkurrere i en musikalsk dyst på Melodi Grand Prix-scenen, men også dele deres erfaringer fra livet som medlemmer af Folketinget. Mens melodierne flyder, vil Trine tale om sin nye kandidatur til Folketinget, og hvad det betyder for hende at repræsentere danskernes stemme. Jan vil reflektere over hans tid i politik og de lektioner, han har lært undervejs. Publikum vil blive taget med på en rejse gennem tiden, hvor vi genoplever Trines triumf i 1999 og ser frem til hendes fremtidige ambitioner.

Det bliver en aften, hvor du kan forvente hjertevarmende optrædener, dybdegående samtaler og en sjælden indsigt i, hvordan musik og politik kan inspirere og påvirke hinanden.

Trine Jepsen, folketingskandidat, Venstre

Kl. 14.45: Giganternes Kamp! V/ Morten Løkkegaard
I EU er Europa-Parlamentsvalget vel overstået - og i USA er det Amerikanske valg lige om hjørnet! Men hvem af de to er egentlig den politiske gigant på verdensscenen? Og hvordan kommer de til at definere vores fremtid de næste fem år?

Kom og vær med, når vi i to runder tester hvem, der vinder titlen som giganten. I første runde kæmper Tyskland og Frankrig om titlen, og vinderen tager kampen op mod USA. Det bliver dig som tilskuer, som skal bedømme - og bestemme - hvilket land, som vinder og løber med titlen.
Alt sammen moderet af Danmark, repræsenteret ved vores egen Morten Løkkegaard.

Der serveres gratis vin fra alle tre lande - og mon ikke der også kan tegne sig en favorit på den baggrund?
Vi håber at se dig!

Sinne Backs Conan, Europapolitisk direktør, Finans Danmark
Lykke Friis, direktør, Tænketanken Europa
Daniel Faruci
Kl. 15.30: Fællessang med Bertel Haarder og Søren Pind
Kom og syng med, når to af Venstres mest sangglade politikere byder op til en hyggelig og humoristisk eftermiddag med fællessang. Bertel Haarder og Søren Pind vil lede os gennem et udvalg af danske sange og viser, som de selv holder af, og fortælle anekdoter og historier fra deres lange karrierer på Christiansborg. Henrik Krogsgaard vil akkompagnere på klaver.

Bertel Haarder, tidligere folketingsmedlem, Venstre
Søren Pind, tidligere folketingsmedlem, Venstre

Kl. 17.00: Fremtiden har ordet! V/ Venstres Ungdom
Lørdag eftermiddag slutter Venstres Ungdom Folkemødet af med et kig ud i fremtiden! Kom forbi, når VU byder til en debat om, hvad fremtidens Venstre egentlig har at byde på, og giver sit bud på, hvorfor det borgerlige Danmark også i fremtiden er relevant for de unge. Vi starter ud med en debat om, hvordan Venstre forsat kan gøre sig relevant for den unge generation, og om hvordan fremtiden ser ud – og om der er en – for det borgerlige Danmark. Derefter varmer vi op til aftenens Blå Bar med en lille evaluering af folkemødet med deltagelse fra repræsentanter fra nogle af de borgerlige ungdomsorganisationer. Der vil være rig mulighed for både at diskutere, hvad ung borgerlig politik egentlig er for en størrelse, og høre lidt fra de forskellige borgerlige ungdomsorganisationer.

Lasse B. Sørensen, formand, VU
Kl. 18.00: Grillaften i haven
Meld dig til ved at sende 150 kr. til 179499 (skriv "Grillaften Venstre" i kommentarfeltet).