Skat

Regeringen vil afskaffe AM-bidrag for unge under 18 år

Af Troels Lund Poulsen, formand, og Kim Valentin, beskæftigelsesordfører

30. maj 2024 kl. 09:50

Et fritidsjob er en af de bedste investeringer, unge kan give sig selv. Det giver selvtillid, tro på egne evner og tilmed frihed til at bruge de penge, som man tjener. Derfor vil regeringen gøre det mere attraktivt for unge at have fritidsjob. Vi vil afskaffe arbejdsmarkedsbidraget for unge under 18 år, så det bedre kan betale sig at arbejde for dem.

Når man har et fritidsjob, lærer man værdien af at arbejde og tjene sine egne penge. Man stifter bekendtskab med arbejdsmarkedet og det at være en del af en arbejdsplads. Fritidsjob giver arbejdserfaring, økonomisk snusfornuft – og frihed til at bruge de tjente penge – og ikke mindst en styrket følelse af selvstændighed. Og flere undersøgelser peger da også på, at unge med fritidsjob klarer sig bedre i forhold til arbejde og uddannelse senere i livet.

Desværre har langt færre unge mellem 13 og 17 år fritidsjob sammenlignet med tidligere. Den udvikling skal vi have vendt. I Venstre har vi længe arbejdet for bedre muligheder for fritidsjob, og nu rykker vi. Regeringen vil med et kommende udspil nemlig gøre det nemmere og mere attraktivt for unge at have et fritidsjob, og her har vi sat mærkbare fingeraftryk.

Sidste år hævede Regeringen frikortbeløbet for unge under 18 år med 10.000 kr. om året. Som en del af regeringens kommende udspil, vil vi nu afskaffe arbejdsmarkedsbidraget for unge under 18 år. Det vil betyde, at en 17-årig ungarbejder fra supermarkedet, der tjener 3.000 kr. om måneden, får hele 2.800 kr. mere ind på bankkontoen om året.

Samtidig er det nødvendigt at give reglerne på det her område et grundigt eftersyn, så færre unge rammer unødige barrierer i deres første møde med arbejdsmarkedet. Det skal naturligvis være trygt og sikkert at være ungarbejder i Danmark, og vi har bestemt et ansvar for at beskytte vores unge. Men der simpelthen nogle regler, der er rigide og utidssvarende. De regler skal løsnes op, så der er bedre muligheder for at have et fritidsjob.

Regeringen er klar til at tage en bred vifte af tiltag i brug og mere følger i den kommende uge. Alt sammen med det formål, at flere unge skal opleve den selvtillid, dannelse og myndiggørelse, der følger med et fritidsjob og muligheden for at tjene sine egne penge.